Cam așa s-ar putea parafraza o veche butadă românească. Dacă până mai ieri ne cruceam când aflam că o simplă liftieră de la Camera Deputaților sau Senat câștigă peste 3.500 de lei, o femeie de serviciu din Parlament sare, lejer, de 3000 de lei, iar șoferul Instituției Avocatul Poporului depășește 6.500 de lei, iată că, mai nou, un nou scandal al sporurilor ce păgubesc, și mai tare, bugetul național, se profilează la orizont. Este vorba despre „sporul de tunel” încasat, de la vlădică la opincă, de toți angajații din Metrorex.
Sporul de tunel se aplică tuturor angajaților din Metrorex, chiar dacă lucrează în birou și poate nu au coborât niciodată în subteran. Sporul începe de la 20% și este valabil pentru șefii de birou și de serviciu, pentru experții în achiziții publice, economiști și consilieri juridici.
Banii în plus „de tunel” ajung la 34% și se aplică în cazul unor șefi de birou, administratori de baze de date, economiști, subingineri, lăcătuși și tehnicieni.
Instructorii, șefii de tură, mecanicii, dar și unii lăcătuși și strungari pot lua un spor de tunel de 40%, ceea ce se traduce prin suma de peste 2.000 de lei, conform ziare.com.
Altfel spus, să ne fie nouă bine, că „luminița” de la capătul tunelului vedem noi când apare… Poate o găsim pe șinele de metrou, printre cei care, cel puțin în ultimii doi ani, au ajuns sub roțile trenurilor. Unii au avut șansa să scape în ultima clipă. Pentru alții, însă, a fost prea târziu. Sistemele de protecție despre care se tot vorbește de mai bine de trei ani, care ar trebui montate pe marginea peronului în fiecare stație, ar reduce drastic tentativele sau chiar reușitele de suicid sau, mai rău, de crimă!
Un eveniment ce se putea transforma într-o reală tragedie s-a petrecut cu doar câteva zile în urmă când o adolescentă de 15 ani, dramatizând la maxim faptul că părinții săi divorțează, și considerând că totul este din cauza ei (cum se întâmplă în majoritatea cazurilor copiilor ai căror părinți divorțează), a ales să încerce să își pună capăt zilelor, sărind pe șine, într-o stație de metrou. Îngerii ei păzitori au fost doi tineri, care au tras-o de pe linie în ultima secundă, chiar când trenul intra, cu viteză, în stație. Dacă acei parapeți de siguranță ar fi fost montați, nu s-ar fi ajuns aici…însă sporul de tunel (un tunel în care ne-au băgat, de-a lungul anilor, toți cei ce s-au perindat la putere, fără ca măcar să ne-o arate pe „Luminița” de la capăt, chiar dacă o tot invocau, an de an, mandat de mandat…) se pare că a fost mult mai important…
Din păcate, și aici nu poate fi vorba despre un lucru de mândrie sau de patriotism local, la aceste cheltuieli ce au dus la pierderi de peste un miliard de lei anual la Metrorex, prin acordarea, fără logică, a unor sporuri neoportune, și-a adus aportul și cel care, cu mulți ani în urmă, reprezenta județul Giurgiu (doar cu numele, pentru că nu ne amintim să fi promovat vreun proiect de lege sau să fi susținut, în vreun, fel, județul nostru) în Senatul României, pe vremea PDSR: Ion Rădoi, liderul de sindicat al METROREX. Mereu în primele rânduri când era vorba să ceară, de la statul român, facilități (de care, implicit, beneficia și el), și întotdeauna ascuns după perdea, când era nevoie să intervină, în vreun fel, pentru siguranța călătorilor care, până la urmă, le plătesc, lor, salariile și sporurile!