Prezentă, de curând, la emisiunea Business Focus organizată de Ziare.com, Gabriela Horga, deputat PNL Giurgiu, vicepreședinta Comisiei pentru Buget, Finanțe și Bănci a Camerei Deputaților și lector universitar la Facultatea de Administrare a Afacerilor cu predare în limbi străine din cadrul Academiei de Studii Economice din București a abordat, pe lângă alte subiecte importante pentru mediul de afaceri românesc, și subiectul RO e-sigiliu și e-Factura.
Cele două sisteme sunt extrem de importante pentru reducerea VAT gap-ului și pentru lupta cu evaziunea fiscală, deputatul liberal giurgiuvean declarându-se o mare susținătoare a sistemului e-Factura pentru că va aduce mult mai multă transparență în sistemul fiscal și va fi un instrument atât de simplificare pentru mediul de afaceri, prin renunțarea la anumite declarații fiscale, cât și un instrument de combatere a evaziunii fiscale.
Actul normativ care reglementează e-Factura, facturarea electronică, Ordonanța 120/2021, a fost anul trecut în dezbatere în Camera Deputaților, în Comisia de Buget Finanțe și Bănci, din care face parte deputatul PNL Giurgiu, aceasta menționând că a contribuit la adăugarea unui amendament privind introducerea facturării obligatorii în relația Business-to-Government (B2G).
Practic, prin acest amendament, explică Gabriela Horga, operatorii economici stabiliți în România au obligația să emită facturi electronice în relația cu autoritățile publice și să le transmită prin Sistemul Național privind factura electronică e-Factură. Mai clar, prin acest amendament s-a stabilit faza de pilot a programului pentru cei care sunt în relația B2G.Acum, mai departe, trebuie să urmeze și ceilalți pași, astfel încât să se implementeze sistemul și în relația Business-to-Business (B2B). Această perioadă este programată pentru 2024, adică trecerea la etapa următoare a facturării electronice obligatorii pentru companii. Eficiența implementării facturării electronice obligatorii va depinde foarte mult de ANAF și de modul în care ANAF reușește să răspundă problemelor semnalate de companii, a punctat Horga.
„Pentru că sistemul va trebui să funcționeze. Una este etapa de pilot în care avem mult mai puține companii rulate care sunt în relația cu autoritățile publice și alta e când toate facturile vor trebui să treacă prin acest sistem, ceea ce va fi și o formă de simplificare. Dar ANAF va trebui să răspundă tuturor problemelor ridicate de companii: de la probleme cu funcționarea serverelor ANAF până la neclaritățile conținute în documentația suport ANAF, până la întrebările legate de protecția datelor pentru firmele respective.”, mai spunea Gabriela Horga.
RO e-Sigiliu și e-Factura au ca scop, după cum a explicat deputatul, consolidarea capacității administrației fiscale, prevenind în mod eficient evaziunea fiscală și ajutând în lupta împotriva fraudei, în special în domeniul TVA, România aflându-se în topul țărilor care se confruntă puternic cu această problemă la nivelul Uniunii Europene.Sistemele vor ajuta la creșterea gradului de colectare și vor asigura resursele necesare implementării tuturor programelor pentru susținerea mediului de afaceri și a programelor de dezvoltare și de investiții pe care Parlamentul le are în pregătire.
„Dacă vorbim de faptul că resursele statului trebuie cheltuite cu mai multă rațiune, în același timp trebuie să vorbim și de faptul că avem nevoie de o colectare mai eficientă și facturarea electronică este un instrument prin care, în mod real, putem crește colectarea”, a punctat Gabriela Horga.
Versiunea pilot a programului, axată pe relația B2G a companiilor se află deja în derulare, pentru ca ANAF să aibă ocazia să poată îmbunătăți hibele existente în sistem înainte de extinderea sa la nivel B2B. Deputatul a punctat că în 2024 va exista o perioadă de adaptare și o adopție incrementală a sistemului înainte de momentul în care autoritatea fiscală ar putea începe să penalizeze companiile care întârzie în a folosi sistemul.