23.3 C
Giurgiu
luni,14 octombrie 2024
spot_img

Clubferoviar.ro: Afacerile oligarhului rus Oleg Deripaska în sectorul feroviar din România. Care sunt legăturile acestuia cu Giurgiu

Afacerile oligarhului rus Oleg Deripaska în Europa, inclusiv în România, sunt amenințate de sancțiunile adoptate de statele occidentale după invadarea Ucrainei de către Vladimir Putin. Oligarhul are afaceri inclusiv în România, prin intermediul concernului austriac Strabag, în cadrul căruia deține un pachet important de acțiuni, și care a câștigat mai multe contracte la calea ferată. În cazul altor proiecte, contestațiile introduse de Strabag au dus la întârzieri majore și au cauzat statului român pierderi de sute de milioane de euro. În fine, compania austriacă se află în cursa pentru adjudecarea unui alt contract important cu CFR SA. Strabag SA, firma în care este acționar oligarhul Oleg Deripaska, a avut o serie de lucrări importante, pe fonduri europene, chiar și în municipiul Giurgiu. Este vorba despre lucrările de asfaltare și modernizare a „centurii” Șoseaua București – Bulevardul Mihai Viteazul – Sens Giratoriu Abator – Str. 1 Decembrie 1918 – Șoseaua Oinac, proiect pe fonduri europene câștigate în mandatul primarului PSD, Nicolae Barbu.

Afacerile oligarhului rus Oleg Deripaska

Oficialii Strabag au încercat să aducă lămuriri în ceea ce privește acționariatul companiei, scoțând în evidență faptul că Oleg Deripaska deține un pachet minoritar.

”Majoritatea acţiunilor Strabag sunt deţinute de principalii acţionari austrieci – familia Haselsteiner şi Uniqa/Raiffeisen. Aceştia îşi împart proprietatea printr-un acord de sindicat cu compania rusă MKAO Rasperia Trading Limited, care deţine 27,8% din acţiuni. Rasperia este deţinută de industriaşul rus Oleg Deripaska, cu o participaţie sub 50%”, se arată în comunicatul Strabag dat publicității luni. Regăsirea magnatului Oleg Deripaska, de origine rusă, în acţionariatul Strabag nu influenţează modul în care grupul face business şi nici poziţia dezaprobatoare faţă de războiul din Ucraina, spun oficialii constructorului.

Miliardarul rus Oleg Deripaska – fondatorul gigantului rus al aluminiului Rusal – s-a arătat încă de la bun început un opozant al războiului declanșat de Vladimir Putin în Ucraina. Luni, el a transmis pe Telegram un nou mesaj în care cere pace în Ucraina „cât mai curând posibil”.

Dar să vedem care sunt afacerile oligarhului rus Oleg Deripaska în sectorul feroviar din România. Să le luăm pe rând.

Afacerile oligarhului rus Oleg Deripaska. Modernizarea a 42 km de cale ferată

Afacerile oligarhului rus Oleg Deripaska

Compania Strabag a executat, în asocierea condusă de Swietelsky Baugesellschaft m.b.H. (tot din Austria) și din care au mai făcut parte Arcada Company SA, Euroconstruct Trading 98 SRL și Transferoviar Grup SA, la modernizarea celor 42 km de cale ferată de pe tronsonul Vinţu de Jos-Simeria.

Potrivit informaților de pe site-ul companiei, valoarea contractului a fost de 1,35 miliarde de lei, din care partea Strabag – 254 milioane de lei. Lucrările au fost finalizate pe 19 octombrie 2020, când Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat că a fost semnat Procesul verbal de recepţie la terminarea lucrărilor de construcţii şi instalaţii (exclusiv ERTMS, GSM-R, centralizare electronică) secțiunea 3: Coșlariu-Simeria, tronsonul Vinţu de Jos-Simeria, parte a proiectului „Reabilitarea liniei de CF Braşov – Simeria parte componenta a Coridorului IV Pan – European pentru circulaţia trenurilor cu viteza max. de 160 km/h, tronsonul: Simeria-Coşlariu”. Atribuirea contractului se făcuse pe 5 decembrie 2013.

Sarabanda contestațiilor pe Brașov-Sighișoara a costat statul român 330 milioane de euro

modernizarea căii ferate supervizarea lucrărilor pe Brașov-Sighișoara

Compania CFR SA și asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat în martie 2020 contractul de execuție pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov-Sighișoara, respectiv Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Valoarea lucrărilor este de 2,9 miliarde de lei.

Semnarea a survenit după patru ani de zile de contestări în instanță din partea Asocierii Brasig (Strabag-Swietelsky). După cum declara în vara lui 2020 ministrul Transporturilor de la acea vreme, Lucian Bode, din cauza contestațiilor România a pierdut fonduri europene (Connecting Europe Facility) în valoare de 330 milioane de euro.

Strabag a pierdut contractul pentru lucrările de pe linia Buzău-Făurei

Compania Strabag a mai participat recent și la cele două licitații pentru ”Lucrări de ȋntreţinere prin ȋnlocuire la rând a suprastructurii căii pe linia 701 Buzău – Buzău Sud – Cilibia fir II de la km. 129+016 la km 148+700”, respectiv ”Lucrări de ȋntreținere prin ȋnlocuire la rând a suprastructurii căii pe linia 701 Cilibia – Făurei fir II de la km. 148+700 la km 167+700”.

La aceste licitații, Strabag a depus oferte, concurând cu Construcții Feroviare Drumuri și Poduri SRL, Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA și Wiebe România SRL, contractele fiind adjudecate de aceasta din urmă.

Afacerile oligarhului rus Oleg Deripaska. A depus ofertă și la licitația pentru modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești

supervizarea lucrărilor din gările Ciulnița și Fetești modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița
Așa arată acum peroanele din stația Ciulnița

Dacă pe Buzău-Făurei compania la care Oleg Deripaska este acționar nu a reușit să-și adjudece contractul de aproximativ 10 milioane de euro, acum ea concurează la o licitație cu o valoare de șase ori mai mare.

Este vorba de licitația lansată în luna august a anului trecut de CNCF CFR SA pentru modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești de pe Magistrala 800 București-Constanța, cu o valoare estimată de 317.369.456,27 fără TVA, echivalentul a peste 60 milioane de euro. Aici, Strabag concurează cu asocierile Alstom Transport SA – Euroconstruct Trading 98 și Arcada Company – ISPCF. Evaluările tehnice și financiare în cadrul acestei proceduri de achiziție sunt prevăzute a avea loc până pe 26 mai 2022, potrivit anunțului din SEAP.

Contract ratat cu Primăria Reșița, pentru construcția infrastructurii de tramvai

lucrări de infrastructură la Reșița terminal multimodal la Reșița modernizarea transportului electric în Reșița tramvaiele la Reșița

Strabag a mai încercat marea cu degetul și în ceea ce privește infrastructura de tramvai din România.

Anul trecut, compania a ratat un contract de 166,66 milioane de lei cu Primăria Reșița, pentru construcția a aproape 4 km de linie de tramvai și a unui depou. Licitația, la care a depus ofertă și Alstom Transport, a fost anulată în vara lui 2021, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.

Strabag a încercat să obțină contracte și la metroul bucureștean

Afacerile oligarhului rus Oleg Deripaska

Compania Strabag și-a încercat norocul și la metroul bucureștean, la licitațiile organizate de Metrorex pentru construcția magistralelor 5 și 6. Contractul pentru Magistrala 5, pusă în funcțiune în toamna lui 2020, a fost adjudecat și executat de italienii de la Astaldi.

Apoi, în 2019, Metrorex a primit 10 oferte la licitaţia pentru proiectarea şi execuţia secţiunii 1 Mai-Tokyo a Magistralei 6 de metrou. Una a venit din partea Strabag, iar celelalte au fost depuse de italienii de la Astaldi, grecii de la Aktor, turcii de la Alsim Alarko, spaniolii de la FCC, precum şi de câteva mari companii din China. În cele din urmă, câștigătoare a fost desemnată compania Alsim Alarko.

Strabag a fost amendată și de autoritățile austriece

Strabag pentru Ministerul Transporturilor

În ultima perioadă, Strabag a fost implicată în mai multe scandaluri de răsunet, cel mai mare fiind cel de anul trecut, când Autoritatea Federală Austriacă pentru Concurență Bundeswettbewerbsbehörde (BWB) i-a aplicat o amendă în valoare de peste 45 milioane de euro, pentru înțelegeri anticoncurențiale.

Scandalul mocnea încă de acum trei ani de zile, când, în urma unor suspiciuni de corupție, procurorii austrieci au făcut mai multe percheziții la Porr, Strabag și alte companii din domeniul construcțiilor, printre care și Swietelsky, Habau, Held&Franke, Östu-Stettin și Kostmann.

Autoritățile de la Viena estimau că au avut loc înțelegeri neconcurențiale referitoare la prețuri în ceea ce privește mai mult de 800 de proiecte, după cum a relatat Club Feroviar. Între anii 2006 și 2018, firmele implicate s-au înțeles asupra prețurilor, și-au împărțit clienții și regiunile. Convenirea prețurilor și obținerea contractelor au condus la creșterea valorii prestațiilor. În acest fel, au fost păgubite landuri, comunități și companii de stat.

Afacerile oligarhului rus Oleg Deripaska, sancționate de SUA încă din 2018

Oleg Deripaska este unul dintre oligarhii ruși sancționați de Departamentul de Trezorerie al SUA încă din aprilie 2018 din cauza acuzațiilor că ar spăla bani în numele lui Vladimir Putin. Deripaska este acționar majoritar al Rusal, cel mai mare producător de aluminiu.

El a scăpat de impactul sancțiunilor prin mutarea sediului companiei în regiunea administrativă specială a insulei Oktiabrski din Rusia, unul dintre cele două paradisuri fiscale rusești înființate de Putin la începutul anului 2018.

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai noi articole