Inițiatoare a Legii debirocratizării, lege intrată în vigoare pe data de 4 iulie, deputatul PNL Giurgiu, Gabriela Horga, a venit cu o serie de lămuriri și detalii legate de acest act normativ.
Astfel, conform declarațiilor sale, instituțiile trebuie să comunice între ele și să servească cetățeanul, cu reguli clare, fără a-l pune inutil pe drumuri. Românii pierd ore întregi alergând pe la instituții, făcând copii de buletin, certificate de naștere în original sau copii ale actelor emise de primării, cerute tot primării sau de alte instituții publice.
Sunt inițiator al proiectului de lege, alături de Sebastian Burduja, Diana Morar și George Tuță.
Schimbarea instituțiilor nu vine fără opoziția acestora și fără obstacole, dar trebuie făcut acest efort pentru că instituțiile centrale și locale sunt blocate, de prea mult timp, în trecut și nu vin în întâmpinarea așteptărilor cetățeanului.
Astfel, instituțiile publice din România nu vor mai avea voie să solicite dosar cu șină, copii după acte emise de alte instituții publice sau pagini xeroxate contra cost pentru furnizarea unui serviciu public. Am introdus aceste prevederi inițial pentru administrația centrală și le-am extins în administrația locală și companiile de utilități. Instituţiile care solicită copii pe hârtie ale unor documente, altele decât cele emise tot de către instituţii publice, vor asigura, în mod gratuit, fotocopierea acestora, preciza deputatul liberal giurgiuvean.
Un exemplu de bună practică în ceea ce privește aplicarea Legii debirocratizării a fost dat de primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc. Acesta a anunțat ieri, 4 iulie, chiar în ziua intrării în vigoare a actului normativ, cum acționează primăria pe care o conduce pentru aplicarea legii.
Din păcate, există și instituții care par că nu au aflat de intrarea în vigoare a legii. Am primit un răspuns la o întrebare adresată ministrului Muncii, Marius Budăi, pe tema aplicării legii privind debirocratizarea. Acesta afirmă că agențiile județene pentru plăți și inspecție socială solicită, în unele cazuri, documente doveditoare ”în vederea prevenirii erorii, fraudei”. Un astfel de răspuns dovedește neînțelegerea legii: dacă documentele există deja în bazele de date ale statului, instituțiile menționate trebuie să le preia de acolo (mai ales ca avem și o altă lege, inițiată de Sabin Sărmaș, care trebuie aplicată, cea a interoperabilității), mai precizează Gabriela Horga.
Legea a intrat în vigoare pe data de 4 iulie și instituțiile statului trebuie să se organizeze în acest sens și să respecte prevederile legale. Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a anunțat că va transmite o circulară către toți prefecții pentru a monitoriza modul în care instituțiile publice aplică legea.
Pentru aplicarea legii, este nevoie și de implicarea cetățenilor.
Prin intermediul paginii www.romaniafaradosar.ro, cetățenii pot să ne comunice nouă, inițiatorilor legii, precum și prefecturilor cazurile în care le sunt solicitate copii sau celebrul dosar cu şină, astfel încât să putem solicita explicații și să facem întrebări și interpelări către aceste instituții, a încheiat parlamentarul liberal giurgiuvean.