La începutul acestei luni, mai exact pe 5 august, a fost semnată și publicată lista de investiții pentru județul Giurgiu, prin fonduri din Programul Național „Anghel Saligny”. În total, județului nostru i-a fost alocată suma de aproape 1,7 miliarde de lei, dintre aceștia 140 de milioane fiind alocare pentru șapte proiecte ale Consiliului Județean, dovadă că Guvernul condus de liberalul Nicolae Ciucă investește în județul nostru.
Despre cele șapte proiecte ne-a vorbit, pe larg, președintele CJ Giurgiu, liberalul Dumitru Beianu.
„Se vorbește mult despre acest program, s-a tot vorbit în ultima perioadă pentru că este deja de notorietate că aceste finanțări pe programe naționale sunt mai accesibile, se derulează în principiu cu o rapiditate superioară proiectelor pe fonduri europene, și sunt așteptate de primari pentru că ajută foarte mult la soluționarea unor probleme de investiții în domeniul infrastructurii rutiere, cu prioritate, dar și apă, și apă uzată, cărora, în alte condiții, le-ar putea găsi finanțări mult mai greu.
Documentațiile care s-au depus au fost simple, am așteptat o vreme cu toții stabilirea condițiilor și aprobarea ordinului pentru județul Giurgiu. În principiu, cu câteva mici excepții, marea majoritate a primarilor și subscriu și eu, sunt mulțumiți de ceea ce au obținut. Desigur, cu toții vrem mai mult. Consiliul Județean a depus proiecte de 550 de milioane de lei, pentru că acestea sunt nevoile la acest moment, și încă nu am cuprins tot (mă refer la proiectele de infrastructură rutieră, noi neavând proiecte de apă sau apă uzată). Rapiditatea cu care se degradează covoarele asfaltice, faptul că nu prea se face întreținere datorită traficului infernal al autovehiculelor de tonaj mare, duc, așa cum spuneam, la o rapiditate a degradării și de aici nevoile foarte mari în privința finanțărilor”, preciza președintele CJ Giurgiu.
Concret, numărul proiectelor câștigate și finanțate (integral sau parțial prin „Anghel Saligny”) la Giurgiu, este de șapte, toate fiind drumuri județene de mare importanță sau aflate în stadiu avansat de degradare.
Am obținut finanțare pentru șapte drumuri județene, cea mai consistentă dintre ele se referă la DJ 411, un drum pentru care am obținut, anterior, finanțare europeană în 2011, a fost executată lucrarea fără a fi respectate, în totalitate, prevederile proiectului tehnic și ca atare, expertiza realizată și solicitare Autorității de Management a fost să facem încă o reparație, de valoare apropiată a investiției inițiale. Este un exemplu despre cum NU trebuie să cheltuiești bani, fie ei și europeni sau din bugetul național. Păcat că suntem obligați să tratăm ca pe oricare această lucrare, pierdem o treime din banii alocați, dar rezolvăm problema unui drum județean de 47 km, cel mai mare din listă.
Mai sunt alte drumuri importante: DJ 602, legătura dintre Ciorogârla (limită județ Ilfov) și comuna Joița. Este un tronson de drum județean ce deservește cel mai mare investitor privat din județul Giurgiu (EMAG). Este un trafic infernal acolo, este un drum proiectat la finalul anului 90, nu mai rezistă sub nicio formă, iar această investiție reprezintă o promisiune făcută celor de la EMAG care au venit, în 2020, în județul Giurgiu.
Avem și celălalt tronson (Săbăreni – DN 7), din păcate aici nu am reușit să obținem suma de 20 de milioane de lei pentru întregul tronson. Am obținut doar patru milioane, este lucrarea de la care, din cauza plafonului de 140 de milioane pentru Consilii Județene, s-a realizat o diminuare, și acum încercăm să găsim surse alternative pentru a completa suma respectivă.
Lucrările la A0 transferă foarte mare parte a traficului greu din zonă prin comuna Săbăreni, ceea ce creează un deserviciu enorm atât riveranilor, cât și drumului în sine.
Mai avem acum ocazia de a moderniza, în sfârșit, DJ 504, de la limita județului Teleorman până la Putineiu. Este tronsonul care lipsește pentru a pune la dispoziție, pentru toți utilizatorii, cea mai scurtă rută între Giurgiu și Alexandria.
Un alt tronson foarte important, care rămăsese în stadiul de drum neamenajat, din pământ, este cel de la Vărăști la DN 4. Dacă vom realiza această investiție, practic toată acea zonă Vărăști – Valea Dragului – Colibași va avea un acces mult mai facil către centura Bucureștiului, scutind de deranj și de probleme locuitorii din zonă.
Mai este un tronson mic din DJ 505, unul pe care ni l-am fi dorit finanțat integral, este o lucrare foarte mare, de 100 de milioane de lei, deci va trebui să ne gândim la o altă sursă de finanțare, dar în viitorul apropiat nu identific nicio soluție. Nu în ultimul rând, pe listă se află DJ 401B, Herăști – DN4, foarte degradat din cauza solicitării. În general, intrările și ieșirile din județ sunt segmentele cele mai utilizate de toți transportatorii, și cele mai afectate”, a mai declarat Dumitru Beianu.
Prețurile care au explodat în ultimele luni creează un impediment, însă președintele Consiliului Județean declara că va face tot posibilul ca lucrările să fie efectuate, la standardele tehnice cerute.
Aici vorbim despre lucrări de reabilitare ce se efectuează respectând niște standarde și tehnice și de cost, în acest ultim caz nu este un lucru tocmai favorabil, dat fiind faptul că au explodat prețurile la materiale în ultimul an, astfel că a trebuit să ne gândim cum ne încadrăm, de unde suplimentăm acolo unde avem de făcut acest lucru. Dar în mod clar după realizarea acestor investiții drumurile respective vor rezista mult mai mult solicitărilor.