3.4 C
Giurgiu
joi,13 februarie 2025
spot_img

COMUNICAT. Raliul “Memorial Giurgiu 1904” – O tradiție automobilistică de 119 ani amenințată cu dispariția de impozitarea vehiculelor istorice ca vehicule de lux!

La a 25-a ediție a Raliului Memorial Giurgiu-1904 sunt așteptate la start un număr 70 de echipaje care vor parcurge un traseu de 160 km cu autovehicule atestate istoric fabricate între anii 1924 și 1990. O demonstrație spectaculoasă de îndemânare la care vor participa cele 19 vehicule istorice fabricate înainte de 1946 va avea loc chiar la startul evenimentului.

Partenerii Raliului Memorial Giurgiu 1904 din acest an sunt Gameworld, Grawe, Fan Courier, SONAX.

Rememorând prima cursă de automobile ce a avut loc în România în data de 23 septembrie 1904 pe ruta București- Giurgiu, cursă câștigată de prințul George Valentin Bibescu, ediția a 25 a Raliului “Memorial Giurgiu 1904 “ va fi o celebrare a curajului și a spiritului de competiție ce i-a animat pe pionierii automobilismului românesc într-un demers suprinzător ce a pus România pe un onorant loc 6 mondial în topul țărilor în care au fost organizate primele curse cu automobile!

“Septembrie este pentru noi momentul în care an de an cinstim memoria temerarilor automobiliști care au pus bazele acestei pasiuni în urmă cu peste un secol, acesta fiind parte dintr-un demers de păstrare a unei tradiții cu care fiecare român se poate mândri oriunde în lume și care cred că este necesar să fie transmisă generațiilor următoare” ne spune Costin Moga, Președintele Comisiei de Cultură a Retromobil Club România.

“Ediția din acest an se desfășoară într-un climat de ingrijorare cauzat de un proiect prin care Guvernul României intenționează să taxeze, în premieră, vehiculele istorice ca vehicule de transport persoane. În situația nefastă în care Guvernul ar adopta acest proiect, majoritatea vehiculelor istorice care au o capacitate a motorului de peste 3.000 cmc vor fi taxate cu impozite de peste 5.000 lei/an, iar cu siguranță acestea vor fi scoase imediat din circulație, fie radiate, fie vândute în strainătate. Cum poți cere de la proprietarul unei mașini de patrimoniu vechi de 100 de ani, sau a unuia care deține un ARO 243D și care vine la evenimentele clubului sau ale autorităților țării ce ne invită, un impozit anual de 6.000 de lei, la fel precum unui proprietar de bolid contemporan de lux cu un motor 500 de cai putere? Efectul acestui proiect este devastator pentru păstrarea istoriei României, va produce risipirea unui efort imens al comunității de colecționari, iar încasările la bugetul de stat, chiar vor fi mai mici decât în prezent prin dispariția din circulație -în mod imediat- a vehiculelor istorice”, conchide Costin Moga.

Retromobil Club România organizează anual peste 160 de evenimente, iar în cei 25 de ani de activitate a contribuit la formarea unei comunități de colecționari ce numără aproape 10.500 de vehicule istorice atestate conform standardelor F.I.V.A, activitate ce a fost posibilă până în prezent în baza unui cadru legislativ favorabil, aliniat la practicile Uniunii Europene, care a încurajat păstrarea patrimoniului tehnic național mobil al României.

“La momentul apariției în spațiul public a proiectului de lege privind modificarea Codului fiscal în sensul impozitării vehiculelor istorice am depus un memoriu la Guvernul României prin care am atras atenția că vehiculele istorice sunt obiecte de referință pentru cultura contemporană, iar o măsură de abrogare a scutirii de la plata impozitului va conduce la destabilizarea fără precedent a actului de protejare și promovare a patrimoniului automobilistic și implicit a organizării evenimentelor cultural-sportive“ declară Gabriela Măgureanu, Președinte Retromobil Club România și Vicepreședinte F.I.V.A . “Săptămâna trecută am solicitat din nou Guvernului să renunțe la această măsură fiscală nejustificată. Proiectul de măsuri fiscale și reducere a cheltuielilor bugetare în versiunea publicată de Ministerul de Finanțe în data de 19.09.2023 menține încă regimul fiscal derogatoriu pentru vehiculele istorice si implicit cadrul legal care să impulsioneze conservarea și menținerea patrimoniului automobilistic. O măsură de abrogare a scutirii nu ar avea ca efect creșterea veniturilor bugetare, ci distrugerea unui tezaur național de 10.000 de exemplare.” spune Gabriela Măgureanu.

Raliu Giurgiu 1904 – Să ne reamintim de primul raliul auto din România și de eroii săi!


La 23 septembrie 1904 Automobil Clubul Român, proaspăt înființat de 27 de proprietari, organizează un raliu automobilistic, pe ruta București-Giurgiu și retur. La cursă s-au înscris nouă echipaje dar au luat startul numai șase: George-Valentin Bibescu / Marta Bibescu – Mercedes, Alexandru Prager – Oldsmobile, Leon Leonida – Mercedes, C. Vidal – Gobron, N. Niculescu Iarca – Cudell, Alexandru Darvari – Fiat. Startul s-a dat începand cu ora 10:30, la un interval de cinci minute, de-a lungul traseului fiind postați jandarmi călări. Primii sosiți la Giurgiu au fost Bibescu și Leonida, care au parcurs traseul de 63 de km în 58 de minute, urmați de Vidal (113’), Niculescu Iarca (120’), Darvari și Prager (152’). Returul a fost programat după o pauză de 3 ore și numai patru echipaje termină cursa. Câștigatorul cursei, George Valentin Bibescu, a realizat o medie orară de 66 km/h parcurgând traseul în 108 minute, urmat de Leon Leonida, cu media de 63 km/h (120 de minute). Jurnalele vremii consemnau că “astfel cursa această naprasnică, în care și-au riscat viața atâția oameni, s-a încheiat cu bine, fără nici un accident, numai că o cioară rătăcită s-a lovit în zbor de unul din cursanți, rănindu-l la cap.
Retromobil Club România

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai noi articole