În două luni, Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Giurgiu a fost solicitată pentru controlul importului, exportului și tranzitului de deșeuri în punctul de trecere a frontierei Giurgiu pentru 248 de transporturi.
„Pentru 31 de transporturi nu a fost permisă intrarea în țară, deoarece nu au fost respectate prevederile regulamentelor și deciziilor în vigoare, în speță lipsa unor anexe sau anexe completate incorect. Au fost, totodată, sigilate 14 transporturi, deșeurile neputând fi vizualizate în totalitate, fiind impusă, ca măsură, ca deșeurile să fie descărcate la destinație numai în prezența reprezentanților Gărzii Naționale de Mediu din județul de destinație, deoarece existau suspiciuni cu privire la deșeul transportat. De asemenea, au fost aplicate sigilii unor transporturi ce tranzitau țara noastră, aceste sigilii urmând a fi rupte doar în prezența reprezentanților GNM în punctul de trecere a frontierei prin care transportul părăsea România. Am impus această decizie pentru a ne asigura că deșeul nu este abandonat pe teritoriul României”, preciza Clara Adam, comisar șef al GNM – CJ Giurgiu.
Cele mai multe transporturi – 94 – care au pătruns pe teritoriul României erau încărcate cu PET, având drept țintă comuna Țintești din județul Buzău. Cele mai puține, în schimb, au fost două transporturi de deșeuri de hârtie ce urmau să ajungă la Adjud, județul Vrancea. Nu au lipsit transporturile de deșeuri de sticlă (22 către Călărași), metale neferoase (10 – București), pilituri și șpan feros (29 de transporturi către Călărași), deșeuri de materiale plastice – folie (21 de transporturi către Afumați – județul Ilfov).
„Trebuie înțeles un lucru. Nu vorbim despre aducere de deșeuri în România, și de abandonarea lor aici. Vorbim, în mai mult de 90 % dintre cazuri, despre situații de transporturi către societăți comerciale, cu care există relații contractuale. Acolo sunt aduse deșeuri ce sunt prelucrate, deșeuri reciclabile, nu gunoaie propriu-zise! Multe dintre informațiile apărute în spațiul public au creat o falsă impresie că aici s-ar aduce și s-ar abandona gunoaie – unele periculoase – dar nu este deloc așa. Dacă vorbim despre interdicția de a intra în țară a unor transporturi de deșeuri, vorbim despre probleme la unele documente – date incomplete sau completate eronat. Odată ce aceste erori sunt remediate, transportatorul trece pe teritoriul României, fără probleme”, a mai ținut să precizeze Clara Adam.
În total, din cele 248 de transporturi, un număr de 216 au avut drept destinație o instalație de valorificare din România, celelalte 32 fiind în tranzit.